Hala 100-lecia KS Cracovia z Centrum Sportu Niepełnosprawnych

Kategoria:

Najlepszy budynek użyteczności publicznej

Adres realizacji

al. Focha 40, 30-119 Kraków

Autor

Biuro Projektów Lewicki Łatak, architekci Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak

Inwestor

Gmina Miejska Kraków – Zarząd Infrastruktury Sportowej w Krakowie

Powierzchnia użytkowa (m²)

3712

Kubatura (m³)

40838

Data projektu (rok)

2017

Data realizacji (rok)

2018

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Wymagania cennej lokalizacji skłoniły nas do traktowania planowanej hali jako części zastanego krajobrazu otwartego. Widok z alei Focha poprzez halę na wzgórze i kościół Najświętszego Salwatora podpowiadał nam, jak ukształtować północną fasadę. Bliska panorama wzgórza z Kopcem Kościuszki widoczna jest z wnętrza budynku. Hall wejściowy, uniesiony o 1m powyżej chodnika alei Focha daje widok na Błonia ponad przejeżdżającymi samochodami. Częścią tego pejzażu jest hala, wyrasta wprost z rozrzeźbionego terenu. Łączy poziomy chodnika wzdłuż alei Focha, ścieżki biegnącej po wale Rudawy z parterem budynku, jego przyziemiem i tarasem na dachu. Na różnych płaszczyznach – poziomych i nachylonych, wewnętrznych i zewnętrznych – zrealizowany został program funkcjonalny. Główną część obiektu zajmuje sala gier dla większości dyscyplin halowych. Posadzkę sali zlokalizowano w poziomie przyziemia, wokół znajdują się trybuny, a pod nimi pomieszczenia zaplecza. Na poziomie parteru, od alei Focha, zlokalizowane jest wejście główne, hall z kasą oraz szatnia; w części południowej parteru – kawiarnia z tarasem na zewnątrz. Na piętrze umiejscowiono część hotelową oraz biura. Na dachu znajduje się pokaźny taras, z którego można podziwiać panoramę Błoń i Kopiec Kościuszki. Na ten poziom można dostać się z wnętrza budynku schodami i windą, skorzystać z zewnętrznych schodów stalowych lub rampy spacerowej wzdłuż Rudawy. Ograniczenie wysokości budynku spowodowało konieczność wkopania go w teren. Krajobrazową płaskorzeźbę stworzyliśmy w złożonych warunkach gruntowych. Usunęliśmy wierzchnie warstwy, a budynek posadowiliśmy na stropie piasków i żwirów, ponad poziomem wód gruntowych. Projektowaną rzeźbę formują płaszczyzny ze stali cortenowskiej oraz rudego betonu.