Loft biurowy „FABRYKA” - rewitalizacja budynków fabryki STOEWER/POLMO w Szczecinie na kompleks biurowy

Kategoria:

Najlepszy obiekt komercyjny

Adres realizacji

al. Wojska Polskiego 184C, Szczecin

Autor

STUDIO A4 Sp. z o.o, Jacek Lenart

Inwestor

FBHU MODEHPOLMO Spółka z o.o.

Powierzchnia użytkowa (m²)

3140

Kubatura (m³)

18780

Data projektu (rok)

2014

Data realizacji (rok)

2015

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Zrealizowany projekt to rewitalizacja budynków poprzemysłowych po dawnej fabryce “POLMO” w Szczecinie, położonej przy głównej niegdyś ulicy miasta, alei Wojska Polskiego. Fabryka “POLMO” produkowała po II wojnie światowej między innymi motocykle “Junak”. Ale rewitalizowany obiekt powstał już pod koniec XIX wieku dla potrzeb fabryki Stettiner Eisenwerk Bernhard Stoewer, produkującej rowery, maszyny do szycia, maszyny do pisania, jak również motocykle i samochody Stoewer. Zabytkowe, pofabryczne budynki zostały poddane przez Inwestora rewitalizacji, by po okresie wielu lat nieużytkowania, służyć jako przestrzeń biurowa, pod wynajem. Ostateczny efekt przeprowadzonej rewitalizacji to kompleks powstały przez połączenie obu istniejących obiektów: mniejszego biurowego, historycznie powstałego jako budynek dyrekcji i biura konstrukcyjnego zakładów “Stoewer” i większego, będącego historycznie pierwszą wielopoziomową halą produkcyjną tychże zakładów. Rozpoczęty w 2014 r. projekt rewitalizacji przewidywał renowację najcenniejszych, charakterystycznych elementów obiektu, jego modernizację i przebudowę, w tym szczególnie przebudowę klatek schodowych i budowę dużego szklanego łącznika między obiektami. Celem było stworzenie atrakcyjnej powierzchni biurowej pod wynajem o charakterystycznym , pofabrycznym klimacie . W nowej przestrzeni wyeksponowano charakterystyczne XIX-to wieczne elementy, a wiec zachowane części ceglanych ścian, w tym pilastrowanie z frontu budynku dużego, odsłonięto piękne drewniane belkowe stropy, stalową kratownicę poddasza. Wprowadzając nowe przestrzenie w historyczny obiekt detalem i oświetleniem utrzymano klimat XIX-to wiecznej fabryki. W hallu ustawiono oryginalny motocykl „Junak“, by przypominał o przeszłości budynku.