Najlepszy obiekt komercyjny
Warszawa, ul. Nowy Świat 4a
architekt Andrzej M. Chołdzyński Generalny Projektant
Centrum Bankowo – Finansowe „Nowy Świat”
8785
44894
2012
2015
Budynek biurowo-usługowy Nowy Świat 2.0 położony między dawnym Domem Partii a gmachem Centrum Giełdowe, przylega do oficyny XIX-wiecznej kamienicy. Jest w swym zamyśle zwornikiem architektonicznym tych obiektów, a jednocześnie swoistą kulisą miejską, otwierającą Trakt Królewski na XVIII-wieczny Park na Książęcem. Dawny Dom Partii jest wpisany do rejestru zabytków; nowy budynek powstrzymuje się przed naruszeniem integralności jego bryły i elewacji. Połączenie obu gmachów odbywa się poprzez kondygnację podziemną. Nowy Świat 2.0 w sposób eteryczny i abstrakcyjny stara się łączyć bogatą tektonikę elewacji sąsiednich obiektów. Wobec monumentalnych i prostopadłościennych kompozycji obu budynków, utrzymanych w rytmie: baza, korpus, zwieńczenie, wprowadza w obszar ich wzajemnych relacji płynną, budowaną po szerokim łuku elewację wschód-zachód, zakończoną owalnymi narożnikami. Poszukiwana jest lekkość i szlachetność tego gestu jako XXI-wiecznej interpretacji monumentalności przestrzeni urbanistycznej. Projekt ma ambicję wzbogacenia Traktu Królewskiego o prostopadłą doń, rzeźbiarską i ekspresyjną strefę otwierającą Trakt Królewski na Park na Książęcem. Stworzenie funkcjonalnego i kompozycyjnego połączenia Traktu ze skarpą warszawską jest wynikiem tych założeń. Budynek przekształca miejsca dotychczas uznawane za zapleczowe i peryferyjne w przestrzeń rozpoznawalną i posiadająca własną tożsamość, Zmieniając intensywność emocjonalnego odbioru i jakość kulturową tego fragmentu Traktu Królewskiego. Nowy Świat 2.0 stosownie i taktownie wypełnia swe miejsce w głównych sylwetach urbanistycznych kwartału. Czyni to w sposób podporządkowany tektonice brył, elewacji i detali sąsiednich budynków oraz pierzei ul. Nowy Świat, a także gmachu Centrum Giełdowe. Odczytuje i kontynuuje szczegółowość zastanego detalu. Intencje architektoniczne projektu materializują się w minimalistycznej, abstrakcyjnej materii z użyciem takich materiałów jak surowy żelbet, szkło, korten, kamień naturalny.