Przebudowa i rozbudowa CDT (Centralny Dom Towarowy zwany też „Smyk”) na budynek handlowo – usługowo biurowy CEDET wraz z infrastrukturą techniczna i drogową.

Kategoria:

Najlepszy obiekt komercyjny

Adres realizacji

Warszawa, ul. Krucza 50

Autor

Generalny Projektant: Andrzej M. Chołdzyński i Wojciech Grabianowski

Inwestor

Immobel Poland Sp. z o.o.

Powierzchnia użytkowa (m²)

29072

Kubatura (m³)

147700

Data projektu (rok)

2016

Data realizacji (rok)

2018

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Projekt domu towarowego u zbiegu Al. Jerozolimskich i Kruczej w Warszawie powstał w latach 1947–1948, jego autorami byli architekci Z. Ihnatowicz i J. Romański. Ukończony w 1951 roku budynek był pierwszym po wojnie w Polsce, porównywanym z architekturą Le Corbusiera i innymi projektami modernistów oraz ekspresjonistów, nowoczesnym domem towarowym. Po pożarze w 1975 roku fasady odbudowano w uproszczonej formie, rezygnując ze wszystkich detali, charakterystycznych podziałów na elewacji i jej rozrzeźbionej tektoniki. W 2006 r. dzięki staraniom ówczesnego właściciela budynku i Andrzeja M. Chołdzyńskie¬go budynek został wpisany do rejestru zabytków. W latach 2011–2014 projekt rozbudowy i rewitalizacji obiektu opracował architekt Andrzej M. Chołdzyński (generalny projektant) i Wojciech Grabianowski dla konsorcjum AMC-Andrzej M. Chołdzyński i RKW Rho¬de Kellermann Wawrowsky, którego liderem była pracownia AMC. Koncepcja zakładała m.in. odtworzenie tektoniki i podziałów elewacji z lat 50. oraz detali sprzed pożaru, a od strony Brackiej stworzenie nowego skrzydła mieszczącego przestrzenie handlowe i biurowe. Przebudowa i rozbudowa CDT jest jednym z nielicznych takich przedsięwzięć przeprowadzonych pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków i obejmującym wykonany w technologii monolitycznej żelbetowej modernistyczny budynek wzniesiony w Polsce po II wojnie światowej. W warstwie symbolicznej i filozoficznej odbudowa CDT jest uwieńczonym sukcesem dążeniem do utrwalenia idei w przemijającym czasie. Zachowano architektoniczny oraz historyczny genius loci tego miejsca. CEDET znów jest użyteczny i użytkowy, co jest immanentną cechą sztuki architektury. W kulturze materialnej odrodzenie gmachu CDT ma znaczenie ponadczasowe – przywraca go współczesnym i zarazem przenosi w przyszłość, łącząc pokolenia w strumieniu historycznej świadomości.