Najlepszy obiekt komercyjny
Ulica Za Bramką 1, Poznań
Ultra Architects Sp. z o.o. Marcin Kościuch, Tomasz Osięgłowski
Wielkopolskie Centrum Wspierania Inwestycji Sp. z o.o.
4900
48000
2013
2017
60000000
To biurowiec, który powstał w ścisłym centrum Poznania. Lokalizacja ta była głównym czynnikiem determinującym nadziemną formę obiektu. Domyka on południowo-zachodni fragment miejskiego kwartału. Od strony ulicy ma spokojną, inspirowaną okolicznymi kamienicami elewację. Zupełnie inną formę przedstawia za to od wnętrza kwartału. Jego kształt pozwala wpuścić jak najwięcej światła do okien kamienic sąsiednich. Każda kolejna kondygnacja jest cofnięta względem poprzedniej, tworząc rekreacyjne tarasy wyłożone drewnem i uzupełnione zielenią. Dzięki całkowicie przeszklonym elewacjom, wizualna granica między wnętrzem i zewnętrzem budynku ulega zatarciu, pozwalając na wzajemne przenikanie się tych stref. Daje ona nowe możliwości osobom pracującym w budynku. Mogą one zarówno wypoczywać, jak i pracować na zewnątrz budynku, wśród zieleni, na drewnianych tarasach. Oprócz zieleni na tarasach, powierzchnią biologicznie czynną jest też sam dach obiektu. Budynek został zaprojektowany w sposób umożliwiający także naturalną wentylację pomieszczeń. Każde okno wyposażone jest w otwierany element pozwalający na naturalne przewietrzanie wnętrza. Przewietrzacze te, od strony elewacji budynku, zasłaniane są przez stalowe perforowane elementy. Są to (po raz pierwszy zastosowane w skali budowlanej) trójwymiarowe tłoczone blachy z serii 3+ firmy Zieta Prozessdesign Studio. Od południa powstał publiczny plac z ławkami i zielenią otwarty na ulicę Za Bramką. Tam też stanęły zaprojektowane przez nas Lampy w Ciąży, czyli lampy uliczne z wbudowanymi budkami lęgowymi. Budki te, co roku zasiedlają sikorki. Biurowiec ma siedem kondygnacji. Trzy z nich to kondygnacje podziemne, które wraz z częścią parteru mieszczą parking na 299 miejsc postojowych. W 70 procentach to parking publiczny i ogólnodostępny, z miejscami dla samochodów osobowych, motocykli i rowerów.