Najlepszy obiekt komercyjny
Kraków, al. Generała Tadeusza Bora-Komorowskiego 41
Atelier.com SA Studio Architektoniczne oraz WIZJA: Piotr Klecan, Stanisław Deńko, Marcin Dzienisik, Marta Tomkiel, Agnieszka Ciuła, Robert Ciuła
Mayland Real Estate Sp. z o.o.
98600
586417
2014
2018
Projekt CH SERENADA stanowi próbę przełamania statycznie obojętnej fasady poprzez zastosowanie środków artystycznego wyrazu, wynikających z przesłanek kontekstualnych o wymiarze kulturowym i znaczeniowym w odniesieniu do nazwy własnej obiektu. W Krakowie istnieje wiele budowli o cechach podobnych do galerii handlowych. Są to austriackie fortyfikacje. Te potężne obiekty wrosły w krajobraz miasta i stanowią poniekąd znaki tożsamościowe, z którymi mieszkańcy miasta się identyfikują. Cechą charakterystyczną są mury ceglane, które przy użyciu tego szlachetnego budulca o ciepłym kolorze, ożywiają otoczenie i stanowią - mimo dużej skali - atrakcyjny krajobraz miasta mówiący też o jego historii. Autorzy wprowadzili w projektowanym obiekcie ten archetyp, w postaci dwóch prefabrykatów: elementów krzyżowych oraz wysuniętych nieco kubicznych. Diagonalnie zbudowana struktura elewacji zyskuje dynamizm, a dzięki odsunięciu od zewnętrznej ściany nośnej - generuje cień w dni słoneczne oraz głębię struktury w dni bez słońca. Drugim, ważnym czynnikiem kompozycji elewacji jest odniesienie do nazwy obiektu, która w oczywisty sposób kojarzy się z muzyką. Elewacje budynku zostają podzielone wertykalnie na pasy o różnym natężeniu masy ceramicznej tworząc rytm, dzięki elastycznej formule wypełnień otworów struktury nośnej, stanowiącej osnowę (jak pięciolinia w zapisie partytury) i zmiennej ilości elementów kubicznych (kostek) w poszczególnych polach (nuty). Tego rodzaju ornament stanowi próbę koincydencji muzyki i architektury podporządkowanych wspólnym zasadom kompozycji. Elewacyjna struktura, dzięki odsunięciu warstwy zewnętrznej „tworzywa”, pozwala na zastosowanie oświetlenia w systemie LED, ukrytego za swojego rodzaju „sitem” elewacji. Wieczorem, nocą lub w dni pochmurne pola puste tej struktury świecą i tworzą negatyw elewacji „dziennej”. Przepływ zmiennych kolorów daje dużą dowolność generowania pozornego „ruchu”, symuluje efekty melodyczne podobne do tych w muzyce.