"Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki Kłodawki".

Kategoria:

Najlepsza przestrzeń publiczna

Adres realizacji

Gorzów Wlkp., wzdłuż rzeki Kłodawki

Autor

zespół projektowy: mgr inż. Mateusz Mokwiński, śp. mgr inż. Marian J. Wyczałkowski, inż. arch. Karolina Harhaj, inż. arch. Joanna Śmietańska

Inwestor

Miasto Gorzów Wlkp.

Data projektu (rok)

2017

Data realizacji (rok)

2019

Koszt inwestycji (PLN)

12460174

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Trasa została zaprojektowana wzdłuż płynącej przez centrum miasta rzeki Kłodawki, która wcześniej na znacznym odcinku była niedostępna dla mieszkańców, a jej potencjał pozostawał w dużym stopniu niewykorzystany. Ponieważ projektowana przestrzeń miała kluczowe znaczenie dla mieszkańców miasta, na etapie prac nad koncepcją programowo-przestrzenną włączono gorzowian do prac projektowych. Zorganizowano wspólny spacer badawczy i warsztaty. W ramach przedsięwzięcia wykonano budowę ciągu pieszo-rowerowego o długości około 2 km wzdłuż rzeki Kłodawki wraz z budową pięciu kładek przez rzekę oraz trzy rampy. Przyległe tereny zostały wyposażone w wielofunkcyjną infrastrukturę, m.in. urządzenia małej architektury służące rekreacji i aktywności fizycznej dla różnych grup wiekowych, m.in. ławki, place zabaw, siłownia zewnętrzna, rekreacyjna „łąka harcerska”, elementy małej architektury w postaci wiaty rekreacyjnej, scena plenerowa, stoły, kosze. Projekt obejmował także zagospodarowanie przyległych do brzegów Kłodawki i szlaku, wybranych i dotąd zaniedbanych oraz trudno dostępnych miejskich przestrzeni podwórkowych. W zakresie zadania wybudowano również oświetlenie, ogólnodostępne miejsca postojowe, toaletę miejską oraz wykonano nasadzenia zieleni. Wzdłuż trasy, w charakterystycznych lokalizacjach szlaku ustawiono tablice informacyjne, na których można sprawdzić dalszy przebieg trasy, miejsca które warto zobaczyć w okolicy i przeczytać o ich historii. Zaprezentowana na tablicach treść pozwala odkryć malownicze brzegi rzeki, jej historię oraz dzieje rozwijającego się wokół miasta. Trasa w pełni komponuje się z istniejącym terenem, wykorzystując potencjał zastanych, bogatych terenów zieleni, a na wybranych odcinkach umiejętnie wpisuje się w zwartą, miejską zabudowę.