Najlepsza przestrzeń publiczna
Kredytowa 1, Warszawa
Przemo Łukasik, Łukasz Zagała
Państwowe Muzeum Etnograficzne
2017
2017
Na tą wyjątkową ekspozycję składają się cztery sale. Pierwsza zaprojektowana została w taki sposób aby wprowadzić widza w nastrój peruwiańskiego płaskowyżu. Język wyrazu jakim posługujemy się w tej przestrzeni to piasek, sklejka i suche trawy. Podobna kolorystyka materiałów pozwala stopniowo budować nastrój ekspozycji i wyeksponować część z blisko 150 obiektów prezentowanych na wystawie. Kolejna sala jest opowieścią o architekturze pałacu królowej z egipskimi wątkami oraz motywem schodków, który pojawia się na zdobieniach tkanin, naczyń czy biżuterii. W tej przestrzeni znalazła się również makieta i zdjęcia znaleziska królewskiego grobowca w Castillo de Huarmey. Wspólnym motywem obu sal jest ruchoma, papierowa instalacja na suficie, która oddawać ma charakter nieba, znajdując dalekie odniesienia do plecionych sznurków Rasta. Trzecie pomieszczenie w całości poświęcono królowej. Dzięki cyfrowej rekonstrukcji naukowcom udało się odtworzyć jej popiersie. Pomieszczenie ma ciemny charakter oddając powagę królewskiego majestatu. Przestrzenna instalacja zaprojektowana w czwartej sali zbudowana została w całości z powtarzalnych prostopadłościanów. Stanowi kubistycznie przetworzony obraz grobowca. Pomieszczenie podporządkowane jest ekspozycji najmniejszych artefaktów odnalezionych przez archeologów w tym biżuterii królowej. Z pomocą kodów QR umieszczonych na sześcianach ze sklejki zwiedzający mogą prowadzić własne odkrycia. Sala została tak zaprojektowana, aby przenieść dzieci do świata Indiany Jonesa, z kolei osoby starsze znajdują tu miejsce na odpoczynek. Drewniana piramida pozwala wspinać się po jej ścianach aż do miejsca gdzie umieszczona jest multimedialna prezentacja. Lustro na suficie pomóc miałoa osobom, które z powodu różnych ograniczeń np. ruchowych nie będą mogły wspiąć się na szczyt.