Rozbudowa Regionalnego Portu Lotniczego Lublin

Kategoria:

Najlepszy budynek użyteczności publicznej

Adres realizacji

ul. Jana III Sobieskiego 1, 21-040 Świdnik

Autor

ARE Stiasny/Wacławek, arch. Grzegorz Stiasny, arch. Jakub Wacławek

Inwestor

Port Lotniczy Lublin S.A.

Powierzchnia użytkowa (m²)

2180

Kubatura (m³)

15215

Data projektu (rok)

2016

Data realizacji (rok)

2019

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Rozbudowa terminala lotniczego dotyczy strefy odlotów. Stworzyliśmy formę lekkiej, jednoprzestrzennej hali, zadaszonej przekryciem o wyrazistym i dynamicznym kształcie. Dach podparty został poprzez okrągłe słupy stalowe trójramienne ustawione na siatce o module 15m. Układ porządkuje wnętrze hali i nadaje mu indywidualny rytm, ułatwia orientację i dodatkowo kanalizuje kierunki przepływu pasażerów. W poziomie dachu umieściliśmy rzędy prostokątnych świetlików, które skupiają się w miejscach najważniejszych dla funkcjonowania terminala, tworząc jednocześnie z powietrza niepowtarzalny wzór – rodzaj druku na dużej powierzchni dachu hali. Zastosowane górne doświetlenie hali głównej, zapewnia doprowadzenie do wnętrza dużej ilości naturalnego światła, co w sposób istotny podnosi jakość przestrzeni, oraz ogranicza użycie Światła sztucznego. Fasadę budynku od strony płyty lotniska zaprojektowano jako w całości przeszkloną, dającym maksymalną przezroczystość i widok wnętrza. Ściany boczne i ścianę od strony podjazdu od części miejskiej lotniska przewidziano jako lekkie stalowe obudowy. Fasady przewidziano jako kontynuacje fasad istniejącego budynku, zarówno pod względem materiałowym, jak i kolorystycznym. We wnętrzu terminala zaproponowano materiały zapewniające trwałość obiektu i łatwość utrzymania. Układ funkcjonalny jest rozwiązaniem dostosowanym do zmieniających się wymogów w zakresie standardów operacyjnych i funkcjonalnych. Terminal cechuje otwartość i maksymalna przejrzystość, oraz elastyczność przestrzeni umożliwiająca łatwe reagowanie i dostosowanie się do zmieniających się wymogów w zakresie bezpieczeństwa odpraw pasażerskiego transportu lotniczego. Architektura reprezentuje program komunikacji publicznej w kameralny, dopasowany do otoczenia i kontekstu miejsca sposób.