Rozbudowa Lotniska Chopina o dodatkowe gatey non Schengen

Kategoria:

Najlepszy budynek użyteczności publicznej

Adres realizacji

ul Żwirki i Wigury 1 , Warszawa

Autor

LAP studio sp. z o.o., STOPROCENT Architekci s.c., Pol-Con Consulting Sp.z o.o.

Inwestor

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”

Powierzchnia użytkowa (m²)

3619

Kubatura (m³)

18923

Data projektu (rok)

2018

Data realizacji (rok)

2020

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Przedmiotem inwestycji była rozbudowa Lotniska Chopina w Warszawie, na utworzenia czterech dodatkowych gateów i poczekalni odlotowych w strefie non-Schengen. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości lotniska i poprawienie jego elastyczności w kwestii odpraw pasażerów spoza strefy non-Schengen. W tym celu re-lokowano około 2tys mkw pomieszczeń technicznych i obsługi ruchu z pirsu północnego do południowego. Na uwolnionej przestrzeni zaprojektowano nową jednoprzestrzenną poczekalnię odlotową na ok 1100 pasażerów oraz wyodrębniono cztery nowe gate’y autobusowe. Dodatkowo w centralnej części strefy odprawowej zaprojektowano łatwo dostępny kompleks sanitarny z zespołami toalet dla kobiet, mężczyzn i toaletę dla osób niepełnosprawnych. Projektowana inwestycja w niewielki sposób ingeruje w istniejącą formę budynku. Ingerencja sprowadza się do likwidacji istniejącego przejazdu technicznego i parkingów w poziomie parteru i włączenie tych powierzchni do wnętrza budynku. Zaplanowano wymianę części fasady parteru przebudowywanego budynku , na fasadę o lepszych parametrach akustycznych i izolacyjnych wg obecnie obowiązujących przepisów zawartych WT. W projekcie bardzo dużą wagę przyłożono do dostępności nowych przestrzeni dla wszystkich pasażerów. W zespole znajdują się min pomieszczenia sanitarne z toaletami i prysznicami dla osób niepełnosprawnych umożliwiające osobom będącym w tranzycie odświeżenie się przed dalszą podróżą. Przewidziano niezależne pomieszczenie opieki nad dzieckiem. Część umywalek i pisuarów zamontowano niżej- tak by ułatwić korzystanie z nich dzieciom i osobom niewysokim. Strefę poczekalni zaprojektowano w jasny i czytelny sposób ułatwiając nawigację osobom starszym i niedowidzącym. Usunięto z przestrzeni wszelkie zbędne elementy wyróżniając kodami kolorystycznymi tylko te najważniejsze dla orientacji podróżujących.