Gminny Zespół Szkół w Kazimierzu Dolnym

Kategoria:

Najlepszy budynek użyteczności publicznej

Adres realizacji

ul. Szkolna 1, 24-120 Kazimierz Dolny

Autor

archistudio studniarek + pilinkiewicz, Małgorzata Pilinkiewicz, Tomasz Studniarek

Inwestor

Gmina Kazimierz Dolny

Powierzchnia użytkowa (m²)

5938

Kubatura (m³)

30563

Data projektu (rok)

2014

Data realizacji (rok)

2018

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Główną ideą zabudowy Gminnego Zespołu Szkół w Kazimierzu Dolnym jest stworzenie nowoczesnej, przyjaznej dzieciom i naturze szkoły, dla której inspiracją stały się elementy krajobrazu, kultury i architektury miejsca, w którym powstaje. Założeniem projektowym było utrzymanie dominującego w krajobrazie, charakterystycznego układu urbanistycznego, wyburzonej w wyniku katastrofy budowlanej zabytkowej szkoły, autorstwa architekta Karola Sicińskiego. Nowy budynek przywraca pierwotny krajobraz kulturowy, poprzez odbudowę założenia urbanistycznego, wykorzystanie i odtworzenie charakterystycznych elementów architektonicznych. Neutralne, nowe formy realizują idee szacunku i ochrony tego co najcenniejsze, przy współczesnym podejściu do rozwiązań unkcjonalnych obiektu edukacyjnego. Na zabudowę Zespołu składają się 3 skrzydła budynku, w któych zlokalizowano Szkołę Podstawową, wspólny program obsługi szkół wraz z programem środowiskowym oraz Gimnazjum. Dziedziniec wewnętrzny tworzy reprezentacyjny plac wejściowy. Przeszklony łącznik I piętra, pełni funkcję komunikacyjną pomiędzy wspólnie użytkowanymi przez szkoły pracowniami specjalistycznymi, urbanistycznie domykając dziedziniec od strony południowej. Biblioteka, pod placem wejściowym, doświetlona jest poprzez niewielkie patio z zielenią. Posadzone w patio drzewo symbolizuje odrodzenie się budynku. Blok pomieszczeń ogólnodostępnych zlokalizowanych w segmencie centralnym, mieści Bibliotekę pod placem wejściowym, Blok żywieniowy na poziomie parteru i przyziemia, dwukondygnacyjną Aulę szkolną na I piętrze oraz salę gimnastyczną na poddaszu budynku. Usytuowanie pomieszczeń ogólnodostępnych w segmencie centralnym budynku, umożliwia ich wykorzystanie w ramach programu szkoły, a po zakończeniu lekcji, przez społeczność lokalną w ramach programu środowiskowego. Wyposażenie obiektu stanowi spójną kompozycję z architekturą budynku, stwarzając stonowane tło dla różnych aktywności