Akademeia High School

Kategoria:

Najlepszy budynek użyteczności publicznej

Adres realizacji

ul. Świętej Urszuli Ledóchowskiej 2, Warszawa – Wilanów

Autor

Medusa Group Przemo Łukasik, Łukasz Zagała

Inwestor

Tacit Investment S.A.

Powierzchnia użytkowa (m²)

4198

Kubatura (m³)

30069

Data projektu (rok)

2016

Data realizacji (rok)

2017

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Ta szkoła ma dwa oblicza: miejskie – z urbanistycznie wytyczoną elewacją, która jest prosta (od strony miasta i Świątyni Opatrzności Bożej) i drugie półprywatne, w którym toczy się zróżnicowane życie uczniów i nauczycieli. Za murami uczelni w oczy rzuca się olbrzymia trybuna będąca uniwersalnym elementem, miejscem spotkań, które inspirować ma uczniów i nauczycieli do nietypowych zajęć z WF-u, geografii, biologii czy literatury. Chcieliśmy, żeby poprzez ten przeskalowany mebel młodzież chętnie wychodziła na zewnątrz budynku, pozostając jednak we własnym środowisku. To miejsce, w którym młodzież będzie chciała się spotykać między zajęciami. Stołówka, której bliżej do modnej restauracji to nasz sposób pojmowania współczesnej świetlicy. Podstawowa różnica jest taka, że to miejsce otwarte jest nie tylko w porze lunchu, ale działa w sposób ciągły zmieniając swoje funkcje, ze stołówki, w kawiarnie z czytelnią i żywą artetekę. Zależało nam, aby uczniowie w niewielkich grupach mogli tam uczyć się sztuki kulinarnej, poznawać smaki i odbywać inspirujące, kulinarne podróże – geografia z gastronomią w jednym. Dlatego zdecydowaliśmy się rozszerzyć ten program o przestrzeń dachu, na której zlokalizowany zostanie ogród. Sadzę, że mogą się tam odbywać zajęcia związane nie tylko z biologią, ale także fizyką, astronomią, geografią itp. To wszystko prawdopodobnie spowoduje, że uczniowie będą chcieli się na ten dach dostać. Tam można wystawić ule w czasie sezonu letniego, hodować bazylię, rozmaryn, tymianek, używane później w szkolnej kantynie. To będzie szkoła bez typowych ławek Wszyscy pracują tam w systemie stołów owalnych, nauczyciele nie mają pokoju nauczycielskiego, pozostając stale częścią pewnego zwartego, edukacyjnego ekosystemu. To było podstawą całościowego zamysłu polegającego na wytworzeniu lifestylowej atmosfery, zachęcającej do tego, aby pozostać w szkole po godzinach zajęć obowiązkowych.