Zespół szkolno-przedszkolny International Playschool

Kategoria:

Najlepszy budynek użyteczności publicznej

Adres realizacji

Wrocław, ul.Drukarska

Autor

Dziewoński , Łukaszewicz architekci - arch.arch. Marcin Dziewoński, Bartosz Łukaszewicz, Bartłomiej Pawłowski, Marta Smarzych, Marcin Szewczyk

Inwestor

Construction and Education Services sp. z o.o.

Powierzchnia użytkowa (m²)

3000

Kubatura (m³)

13000

Data projektu (rok)

2016

Data realizacji (rok)

2017

Koszt inwestycji (PLN)

10000000

Opis autorski (max. 1800 znaków)

Projekt był emocjonujący. Samo wymyślanie przestrzeni w której mali ludzie będą się uczyć i poznawać świat było ciekawe, tym bardziej, że szkoła jest międzynarodowa, dla dzieci z różnych kultur i o różnej wrażliwości estetycznej. Dodatkowych emocji dostarczyli politycy - zaczynaliśmy projektować żłobek, przedszkole i sześcioklasową podstawówkę z gimnazjum, a kończyliśmy przedszkole (z sześciolatkami, ale bez żłobka) z ośmioklasową podstawówką... Trudna była działka - z blisko dwumetrowym uskokiem terenu i niemal całkowicie zarośniętym drzewami frontem. Doszło także zmierzenie się z ograniczonym, sztywnym budżetem w okresie dość drastycznie rosnących kosztów budowy (ostatecznie obiekt udało się zrealizować w cenie ok 3300 zł za m2 w pełni wykończonej powierzchni - co było dużym wyzwaniem i dla projektantów, i dla wykonawców). Sercem szkoły jest dwukondygnacyjny hol, z drewnianymi, kaskadowymi siedziskami wzdłuż schodów prowadzących na poziom pierwszego piętra. W połączeniu z kantyną, otwierającymi się na otaczającą zieleń wnękami z mobilnymi miejscami do siedzenia, niewielką biblioteką - tworzy przestrzeń równie dla szkoły ważną, co klasy umieszczone na piętrze. Bryła budynku w założeniu miała - wykorzystując naturalne ukształtowanie terenu - powoli wyłaniać się z poziomu ziemi: parterowe południowe skrzydło, w którym zlokalizowano przedszkole, wznosi się łagodnie zieloną skarpą przechodzącą w dach, a dziedziniec wokół którego ukształtowana jest szkoła - opada w kierunku głównego wejścia, tworząc zewnętrzny niewielki amfiteatr. Staraliśmy się wymyślić przestrzeń ciekawą, prowokującą do wspólnych działań, dającą równocześnie szansę na znalezienie spokojnego miejsca tylko dla siebie. Jednocześnie estetycznie stosunkowo spokojną i neutralną - mając świadomość, że dzieci wypełnią ją i tak na swój kolorowy sposób ... nawet pomimo obowiązujących w szkole mundurków.